Glöm inte kaffepausen!

Nya studier visar att några koppar kaffe varje dag tros kunna skydda mot den aggressiva formen av såväl bröstcancer som prostatacancer. Man vet ännu inte vad det är i kaffet men troligen är det antioxidanter och andra fytokemikalier som finns i kaffet snarare än koffeinet eftersom man sett effekter i alla fall på prostatacancern även av koffeinfritt kaffe som man dricker mycket i USA.

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Recension

Skrivet om min bok på en intressant bokblogg

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Kaffe och te skyddar hjärnan

En halv kopp kaffe eller te om dagen kan minska risken att drabbas av en vanlig typ av hjärntumör. Det visar nya intressanta resultat från den stora EPIC studien där man har data från ca en halv miljon Européer från 9 länder. Efter i genomsnitt 8,5 år visade studien att de som druckit minst 1 dl kaffe eller te per dag hade ett 34 % ökat skydd mot hjärntumören gliom jämfört med dem som drack mindre. Skyddet var något större hos män än kvinnor. Ingen koppling hittades till  hjärntumören meningiom.  Studien publiceras in novembernumret av American Journal of Clinical Nutrition.

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

Njut av antioxidanterna på kanelbullens dag!

Har just återvänt från Radio Mix Megapol för att prata om kanel och dess hälsobringande effekter. Det var inte svårt att komma på något bra att säga om kanel som bland annat är väldigt rikt på antioxidanter. Därför kan man lugnt fortsätta med kanelen på gröten om man nu inte har fyllt frysen med nyttiga blåbär som man kan strö över frukosten.

Kanel har testats i flera studier när det gäller diabetes och det har visat sig ha positiva effekter både på insulinet och på blodsockret. Insulinet jobbar effektivare och blodsockret stiger inte lika mycket när kanelen är närvarande. Och inte nog med det för det har även visat sig ha effekter på blodtryck och blodfetter hos diabetiker.

Det har även blodförtunnande effekt vilket gör att det kan skydda mot blodproppar. Men som alltid – lagom är bäst – för mycket kanel kan ge leverskador. Och äter man blodförtunnande mediciner redan skall man vara försiktig med kanelen.

Normal användning är det som gäller alltså som när man strör det på gröten eller på filen. Man pratar om de medicinska effekterna vid allt ifrån en fjärdedels tesked till en matsked om dagen.

Kanel passar inte bara till frukost och bakverk utan fungerar utmärkt i maten. En kanelstång i en köttgryta ger arom och fyllighet utan att för den saken skull smaka kanel. En kanelstång i teet blir mustigt och spännande i höstmörkret. Eller varför inte i varm äppelcider tillsammans med ett myntablad. Vackert, lyxigt och gott!  

Även andra kryddor är bra för hälsan så en riktig indisk curry som ofta innehåller mycket kanel minst en gång i veckan är ett hett hälsotips!

Publicerat i Uncategorized | 1 kommentar

Blåbäret får tuff konkurrens

Blåbärets antocyanin, det vill säga en av de aktiva substanser som gör blåbären så nyttiga och så blå, finns på fler ställen i maten som t ex i vinbär, björnbär, fläderbär och rödbetor. Det är ju inte alltid man har bär och färska grönsaker tillgängliga. Man kanske inte ens har någon frys. Då kan man förvara sina antocyaniner bland specerierna i stället men då i form av svart ris. De verksamma ämnena finns nämligen i det svarta riset också. En sked svart riskli innehåller mer antocianin än motsvarande mängd blåbär men också mer fibrer och vitamin E än blåbären. Det är inte alltid lätt att hitta helt svart ris men det finns ju i vildris där man blandat vanligt fullkornsris med svart ris. Åt det i går till renskavsgryta med stora bitar rödlök. Det var både vackert lila, gott och antocyaninrikt.

Antocyanin har studerats flitigt som en del i en hälsoskyddande kost bland annat i samband med cancer, åldrande och  inflammationer.

Publicerat i Uncategorized | 2 kommentarer

Frukt och grönt ger lungcancerskydd

Bästa skyddet mot lungcancer för en rökare är alltid att fimpa omedelbart. Men nya resultat från den stora så kallade EPIC studien (European Prospective Investigation Into Cancer and Nutrition) med data insamlat från en halv miljon Européer från 10 olika länder, däribland Sverige, visade att de som hade störst variation i frukt och grönsaksintag fick bästa skyddet, 27 % minskad risk att drabbas. I den högsta kategorin hade man ätit mellan 23 och 40 olika sorters frukter och grönsaker de senaste två veckorna och de som åt minst rapporterade färre än 10 sorter. Det var alltså blandningen snarare än mängden som gav den skyddande effekten enligt den här studien. Alla frukter och grönsaker har sin egen unika cocktail av olika aktiva ämnen som skyddar oss mot sjukdomar. I den stora Kost och cancer rapporten från världscancerfonden 2007 där alla studier om mat och cancer sammanställts såg man också att frukt och grönt rika på karotenoider, ämnen som färgar frukt och grönt, verkar skydda mot lungcancer särskilt skivepitelcancer.

Man rekommenderar ju minst fem portioner frukt och grönt om dagen och då är det alltså även bra att tänka VARIATION!  Ha som måsättninga att få i dig så många sorter du kan under en vecka. Börja idag och fortsätt resten av livet Här kommer exempel på 30 sorters frukt och grönt; äpple, lök, vitlök, vitkål, kikärtor, päron, plommon, rucola, tomat, gurka, alfagroddar, krasse, blåbär, hallon, jordgubbar, lingon, vindruvor, banan, rädisor, romansallad, rättika, rödbetor, svamp, selleri, purjolök, jordärtskockor, fänkål, morrötter, fikon, russin.

Lycka till!

Publicerat i Uncategorized | Lämna en kommentar

Sallad laddad med nyttigt lykopen

Ungstekta revbenspjäll, kanske inte det allra nyttigaste men väl indränkt i massor av vitlök, ingefära, färska örter och en läcker färgglad sallad full med lykopen så blir helheten ändå riktigt bra. Och lite lagom med kött är ganska OK då det innehåller både järn, zink, B12 och bra proteiner. 

Lykopen är en karotenoid som är mest känd som det röda färgämnet i tomat men i salladen här finns det även i vattenmelonen och den röda paprikan.

 Lykopen är en kraftfull antioxidant som lagras bland annat i huden där den verkar skydda mot solskador och i prostatan där den tros skydda mot cancer.

Salladsrecept

En kvarts vattenmelon, två nektariner, sex små tomater, en röd paprika, lite färsk mynta från trädgården, olivolja och balsamäppelcidervinäger.

När barnen försett sig la jag även på fetaost och rödlök så blev den ännu nyttigare, matigare och snyggare.

Publicerat i Uncategorized | 3 kommentarer